Zwrot towaru kupionego przez internet – jakie prawa przysługują konsumentom?

Prawa konsumenta stanowią zestaw przepisów i przywilejów, z których korzystać może każda osoba kupująca towar. Konsumentem może stać się każdy z nas – jest to osoba, który po prostu robi zakupy. Kupując produkt w sklepie stacjonarnym, nie zawsze mamy prawo do zwrotu – zależy to przede wszystkim od danej firmy. Robiąc zakupy w internecie, zawsze mamy do tego prawo. 

Zwrot towaru przez internet – jak wygląda?

Kupując towar w sieci, umowa zawierana jest na odległość. Mamy więc większe prawa konsumenckie niż w przypadku dokonywania zakupów w sklepie stacjonarnym. Konsument zamawiając jakikolwiek produkt przez internet, ma prawo go oddać w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Oczywiście sprzedawca z kolei ma prawo nie przyjąć zwrotu, jeśli dany towar jest uszkodzony bądź posiada widoczne ślady użytkowania.

Towar możemy oddać w sklepie stacjonarnym, jeśli dana firma taki posiada. Możemy również wysłać go kurierem. W sklepie stacjonarnym możemy otrzymać gotówkę bądź poprosić o wykonanie przelewu, jeśli wolimy taki sposób rozliczenia. Zazwyczaj zwrot towaru jest o wiele krótszym procesem gdy dokonujemy go w sklepie stacjonarnym – nie ma w tym nic dziwnego, przesyłka musi przecież dotrzeć do danej placówki.

Jakie prawa przysługują konsumentowi przy zwrocie?

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta czas na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni roboczych – chodzi tu o zgłoszenie zwrotu. Konsument ma kolejne 14 dni roboczych na dostarczenie towaru. Niektóre sklepy oferują 30, a nawet i 100 dni na zwrot – to już zależy od woli sklepu. Co ciekawe, konsument musi zostać w wyraźny sposób poinformowany o prawie do odstąpienia umowy najpóźniej w momencie wyrażenia woli zawarcia umowy na odległość przez kupującego. W innym wypadku, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 12 miesięcy.

Za ewentualny zwrot towaru płaci konsument, jednak ma on prawo zażądania zwrotu ceny razem z kosztami dostarczenia. Warto również wspomnieć o tym, że nie mamy prawa do zwrotu, jeśli kupujemy produkt od osoby prywatnej. Nie ma ona takiego obowiązku, chyba, że się zadeklaruje – wówczas będzie musiała przyjąć zwrot.

Jakie prawa przysługują konsumentowi przy reklamacji?

Niektórzy często mylą zwrot z reklamacją – w rzeczywistości są to dwie, zupełnie inne sformułowania. Reklamujemy towar, który jest uszkodzony bądź nie posiada obiecanych przez sklep cech. Procedura reklamacyjna w zakresie gwarancji powinna być opisana w dokumencie przesłanym do konsumenta. Konsument musi złożyć sprzedawcy żądanie wynikające z rękojmi w ciągu roku od dnia zauważenia wady, jednak najlepiej zrobić to oczywiście od razu. Konsument od zgłoszenia wady ma rok na wysłanie danego towaru.

Jak widać, zakup produktów przez internet pozwala na łatwy zwrot, pod warunkiem, że towar nie jest uszkodzony czy też nie był używany. Niestety często zapominamy o prawach, jakie przysługują konsumentom – powinniśmy jednak się z nimi zapoznać i pilnować terminów związanych z odstąpieniem od umowy, aby po prostu żyło nam się łatwiej.

JRA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *