Porady na temat karmienia najmłodszych

Rodzice chcą zapewnić dziecku zdrowy rozwój, odporność i dobre samopoczucie. Kluczem jest tutaj właściwa dieta. Dzieci, zwłaszcza w początkowych latach życia, bardzo intensywnie się rozwijają i potrzebują do tego procesu wielu składników odżywczych. To dlatego tak istotne jest podawanie im tego, co najlepsze. Jak zatem powinna wyglądać zdrowa dieta dla dziecka?

Regularne posiłki

Tak jak w przypadku dorosłych, dzieci powinny spożywać regularnie posiłki, które zapewnią im odpowiedni poziom energii przez cały dzień. Dobrze jest wyznaczyć pięć posiłków w ciągu dnia. Istotną rolę odgrywa tutaj śniadanie oraz drugie śniadanie, dzięki którym pociechy będą odczuwać mniejszą chęć na zjedzenie czegoś niezdrowego. To, co dziecko zabiera ze sobą na lunch do szkoły, powinno być przygotowane w domu – zrobienie kanapek to poświęcenie jedynie kilkunastu minut. W przeciwnym razie dziecko będzie skłonne do kupienia sobie małowartościowej przekąski ze sklepiku szkolnego. Z kolei kolacja powinna być lekkostrawna i nie mieć wielu kalorii. Wpłynie to na jakość snu i usprawnienie procesu trawienia.

Co warto podawać?

Posiłki powinny być przede wszystkim urozmaicone, aby nie nudziły się dziecku i pokazywały mu, że zdrowa dieta jest smaczna. Zachęcaj pociechę do spożywania pełnoziarnistego, razowego pieczywa poprzez przygotowanie mu kolorowych kanapek z jego wykorzystaniem. Eksperymentuj z różnymi dodatkami do nich, przyprawami i ziołami, by dodatkowo je uatrakcyjnić. W ramach słodkiego podwieczorku podaj owoce zawierające wiele witamin. Nie zapominaj też o właściwym nawodnieniu – lepiej dać dziecku do szkoły butelkę wody niż napój.

Na obiad skup się na dostarczeniu surowych i lekko podgotowanych warzyw. W przypadku mięsa warto postawić na drób i ryby, które zawierają mniej tłuszczu. Gotowane mięso zachowuje najwięcej składników odżywczych, a dodatkowo świetnie komponuje się z warzywami, a ryby podawane raz w tygodniu dostarczają m.in. tłuszczów omega-3 oraz jodu. Do obiadu zrób też sałatkę lub surówkę i skrop ją olejem roślinnym, który pomaga w przyswajaniu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Czego unikać?

Słodycze, napoje gazowane, słodzone soki – wiele dzieci spożywa te produkty codziennie. Postaraj się wyeliminować je z diety pociechy i naucz je, że jeść można je jedynie na specjalne okazje – nic się przecież nie stanie, jeśli kupisz jej słodki urodzinowy tort lub czekoladę na Dzień Dziecka.
Do posiłków staraj się nie dodawać dużych ilości soli, zrezygnuj też ze zbyt częstego smażenia. Dużo korzystniejsze dla zdrowia jest obróbka na parze lub gotowanie. Ograniczaj też wędliny oraz sery, które są bardzo tłuste.

 

Zdrowe odżywianie powinno być wprowadzane już od najmłodszych lat. Wypracowane od dziecka nawyki sprawią, że w przyszłości będzie się odżywiać zdrowiej i rzadziej sięgać po niekorzystnie działające na organizm produkty. Pamiętaj, że to Ty masz ogromny wpływ na to, co Twoje dziecko codziennie spożywa. Każdego dnia pokazuj mu, że przygotowywanie zbilansowanych posiłków to czysta przyjemność.

APO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *